Digitale Competenties voor leerkrachten

DigCompEdu voor de vrienden, maar wat is het?

Het DigCompEdukader, het Digital Competence Framework for Educators, is een resultaat van Europees onderzoek en wil de leerkracht van de 21ste eeuw helpen om het overzicht te bewaren over de verwachtingen en noden omtrent digitale technologieën.

Het draait rond dé vraag: “Welke digitale competenties heb je zelf als leerkracht nodig en welke digitale competenties moet je helpen ontwikkelen bij jouw leerlingen?”

In concreto

Het referentiekader brengt via 6 domeinen in kaart welke competenties leraren en docenten van alle onderwijsniveaus vandaag de dag zouden moeten bezitten. 

Waarvoor staat elk domein?

  • Domein 1 (oranje) focust op de professionele omgeving waarin steeds vaker gebruik wordt gemaakt van technologie voor communicatie & samenwerking.
  • Domein 2 (groen) focust op digitale bronnen, m.a.w. het gebruiken, vinden, creëren en delen van digitaal lesmateriaal.
  • Domein 3 (blauw) focust op het gebruik van digitale tools voor leren en lesgeven.
  • Domein 4 (appelblauwzeegroen) focust op digitaal toetsen en evalueren.
  • Domein 5 (paars) focust op het gebruik van digitale tools voor de ondersteuning van leerlingen.
  • Domein 6 (roos) focust op het versterken van digitale competenties van leerlingen.

In hyperconcreto: deze lijst van competenties is jouw streefdoel!

Deze lijst met concrete doelen voor de digitale vaardigheden van leerkrachten werd samengesteld als leidraad voor de scholen van scholengroep 18 van het gemeenschapsonderwijs. Elke competentie werd gestoffeerd met concrete doelen, voorzien van duiding waar mogelijk en gekoppeld met het Gepersonaliseerd Samen Leren.

Scholen kunnen dit doelenkader aanpassen aan de eigen schoolwerking en eventueel verfijnen naargelang de verschillende opdrachten die leerkrachten in de school op zich nemen. Je kan dit praktische overzicht steeds hier terugvinden en gebruiken binnen je school of voor je eigen competenties in te schatten: https://airtable.com/shrrIhpTx2iYSOI4L