To pay or not to pay: that’s the question!

Ik ga vaak op zoek naar gratis versies of open source software om te gebruiken in de klaspraktijk of thuis. Vaak uit economische en budgettaire redenen, soms ook uit gierigheid šŸ«£, ik geef het toe… Op werk- en schoolniveau echter speelt vaak hetzelfde, de meeste scholen zijn namelijk niet te happig om te betalen voor digitale hulpmiddelen (tot ze echt hun nut hebben bewezen zeg maar).

Wat als we ervoor zouden kunnen zorgen dat, net door (o.m. betalende) AI in te zetten, we in feite de kosten van werk- en handboeken kunnen drukken voor leerlingen en ouders? Of dat we de steeds toenemende fiscale druk door het intekenen op materiaal van educatieve uitgeverijen kunnen beperken, terugdraaien en meer zelfs, overbodig kunnen maken? Wat als we leermateriaal, cursusmateriaal, opdrachten en taken als leerkracht voor onze leerlingen in een handomdraai kunnen personaliseren en toegankelijk(er) kunnen maken zodat we ze (gepersonaliseerd) beter kunnen doen studeren en motiveren? Een illusie? I think not! āœŒļø

Er zijn gigantisch veel interessante AI tools op de markt, vaak deels gratis, nog vaker betalend… zeker als ze goed zijn in wat ze doen. Wil je graag 1 pakket om gratis mee van start te gaan, begin dan met generatieve AI zoals Gemini (Google) en Chatgpt (OpenAI/Microsoft). Overweeg de betalende versies want, zeker in het geval van ChatGpt, bieden die nu al een enorme meerwaarde voor ons (leerkrachten)vak! Ik duik er even in ter afsluiting van deze, hopelijk boeiende, module.

Potentiƫle besparingen door AI-investering

Stel je voor dat we, door te investeren in AI, inclusief betalende tools, de algemene onderwijskosten kunnen verlagen. Dit kan betekenen dat we de kosten voor werk– en handboeken voor leerlingen en ouders kunnen verminderen, en de toenemende fiscale druk van het gebruik van educatief materiaal van uitgeverijen kunnen beperken of zelfs elimineren. Zeg maar een duidelijk economisch voordeel, interessant voor scholen, schoolmakers, ouders en leerkrachten.

Personalisatie van onderwijsmateriaal

Gepersonaliseerd samen leren, een van de strategische bouwstenen van ons GO!-onderwijs omhelst drie didactische interventies: doelgerichte differentiatie, werken aan zelfregulerende competenties en samen leren.

AI kan hier een hulpmiddel voor zijn en biedt ongekende mogelijkheden voor het personaliseren van leermateriaal, cursussen, en opdrachten, waardoor leerlingen op een effectievere en meer gemotiveerde manier kunnen studeren. Dit scenario, verre van een illusie, is binnen handbereik met de huidige stand van AI-technologie. Als je leermateriaal in een handomdraai tekstueel, visueel, auditief kan transformeren zonder afbreuk te doen aan de kern van het leermateriaal dan kan dit een enorme impact hebben op het leerproces.

Overweging van gratis vs. betaalde AI-tools

Er zijn talloze AI-tools op de markt, variĆ«rend van gratis tot betaalde diensten. De vraag “to pay or not to pay” gaat over het afwegen van de directe kosten tegen de lange termijn voordelen van deze investeringen. Geavanceerde, betaalde AI-tools kunnen op korte termijn duur lijken, maar bieden op lange termijn mogelijk aanzienlijke besparingen op traditionele leermaterialen en verbeteren de leerervaring.

Meerwaardezoekers

Het is cruciaal om de ware potentie van AI-technologieƫn binnen het onderwijs te erkennen, niet alleen vanwege hun vermogen om leerervaringen te personaliseren en te verrijken, maar ook omdat ze de traditionele kosten voor onderwijsmaterialen aanzienlijk kunnen verlagen. AI draagt bij aan een onderwijsomgeving waarin lesmateriaal zich aanpast aan de individuele leerbehoeften en -stijlen van elke student, waardoor de betrokkenheid en het begrip verbeteren.

Daarnaast maakt AI het mogelijk om administratieve taken te automatiseren en docenten meer ruimte te geven voor persoonlijke interactie met hun leerlingen, wat het onderwijsproces verder verrijkt. Deze combinatie van gepersonaliseerd leren en operationele efficiĆ«ntie toont aan dat AI een onmisbare meerwaarde biedt voor de toekomst van onderwijs. Mij moet je niet meer overtuigen van de meerwaarde, jij toch ook? šŸ˜‰šŸ¤ž