Een dynamisch overzicht

In deze module maken we dankbaar gebruik van Genial.ly , een aanrader voor het maken van dynamische content en uitstekend om een breed begrip van AI en het gebruik ervan in de klas wat structuur te geven.

Let wel even op, door het “embedden” van dit overzicht hier op een webpagina mis je hier en daar een link naar extern materiaal. Het kan handiger zijn om doorheen deze cursus deze link te openen in een apart tabblad. Ook voor toekomstig gebruik šŸ˜‰, je mag deze – je hebt bij deze de uitdrukkelijke toestemming – om dit materiaal te hergebruiken en aan te passen naar hartelust. Bij deze de link naar het overzicht: AI in de klas

Hoe gebruik ik dit overzicht?

Heel eenvoudig. Ga even voor jezelf na welk doel je nastreeft. Wil je de creatieve tour opgaan? Klik dan door op de button CREATIE(F). Zoek je naar hulp bij het maken van lesmateriaal en wil je weten hoe AI je kan helpen, klik dan door op CO TEACHER. Per onderwerp nemen we je mee op een (eerder subjectieve) praktische benadering van het gebruik van AI in de klas. We lichten enkele interessante tools toe per topic en bieden praktische handvaten in het gebruik ervan op een laagdrempelige manier. Het doel van deze module is niet om een totaaloverzicht te bieden of om uit te leggen hoe AI werkt. Het doel van deze cursus is eerder het uitlichten van nuttige AI tools verbonden aan een specifiek doel en de praktische vertaling ervan naar de klasvloer.

Keuzes maken

Bij wijze van intro staan we even stil bij het maken van (goeie) keuzes. Klik even mee rechtsonder in de dynamische weergave of lees gewoon verder door šŸ˜‰. P.S.: je mag gerust dit overzicht in Genial.ly kopiĆ«ren en volledig naar je eigen hand zetten. Deel het vooral met collega’s, net zoals je cursusmateriaal zou delen met een co-teacher of vakgroep.

Begin steeds met een doel voor ogen en ga dan op zoek naar een gepaste tool om in te zetten in de klas. Hier leggen we de focus op AI-tools (of software met AI opties geĆÆntegreerd) gezien het onderwerp van deze cursus šŸ¤“uiteraard hoeft een tool niet altijd AI functies te hebben. De bovenstaande overwegingen maak je best bij eender welke tool in onderwijs. Moeten telkens alle 4 de voorwaarden vervult te zijn? Neen, zo zit de praktijk niet in elkaar. Weeg je keuze af aan deze voorwaarden en als er 3 vervuld zijn heb je al een mooie tool om in te zetten. Is het er echter maar 1… overweeg dan een andere keuze van tool.

Een voorbeeldje uit de praktijk

Neem nu canva als tool… Als je voldoende vertrouwd bent met deze software dan weet je dat deze tool kan ingezet worden om te enthousiasmeren en je publiek te engageren (je kan er de meest prachtige presentaties mee maken, klasposters ontwerpen, social media posts maken met de klasgroep, …) , dus voorwaarde 1 is vervuld.

Laat het je toe om te differentiƫren? (Ja, want je kan eenvoudig meerdere opdrachten maken gekoppeld aan diverse groepen van leerlingen)

Stimuleert deze tool samenwerking? (Ja, want ik kan als leerkracht (groepen van) leerlingen laten samenwerken aan 1 zelfde ontwerp, bijvoorbeeld een thematisch groepswerk)

Kan ik als leerkracht feedback geven en mee het leerproces van de leerling ondersteunen? (Ja, want ik kan vlot de uitgedeelde opdrachten opvolgen, in real-time meevolgen, werk van leerlingen ontvangen en teruggeven en gericht feedback delen op dat werk)

Met andere woorden, ik weet dat ik in canva een geschikte tool heb gevonden voor mijn doel te bereiken (bijvoorbeeld creatie van groeps- en andere werken)