Mijn digitale co-teacher

Bij het gebruiken van AI denk ik vaak (al dan niet altijd): Hoe kan deze technologie mijn (werkend) leven makkelijker maken? Als leerkracht ervaren we heel wat plan- en werklast, om nog maar te zwijgen van de toename van administratieve taken en bewijslast bij deliberaties en dergelijke. Bovendien is de maatschappelijk bril op het beroep ook niet altijd rooskleurig te noemen…maar dat terzijde 😉.

In dit onderdeel leggen we de focus op AI als (digitale) co-teacher of zeg maar AI als persoonlijke onderwijsassistent.

Keep it simple, keep it stupid

Om het nut van generatieve AI, zoals ChatGPT en Gemini, als co-teacher te verkennen, kunnen we de KISS-principe (“Keep It Simple, Stupid”) ter harte nemen. En nee, ik heb het niet over de rockband KISS, hoewel het idee van het gebruik van make-up in het onderwijs zeker een interessante draai zou kunnen geven aan de lesdag!

Het KISS-principe benadrukt het belang van eenvoud en helderheid, wat bijzonder relevant is wanneer we AI-tools zoals ChatGPT en Gemini inzetten in educatieve settings. De sleutel tot succesvolle integratie ligt in correcte prompting – het vermogen om duidelijke, beknopte en gerichte vragen of commando’s aan de AI te geven.

Voor een diepgaander inzicht in de toepassing van generatieve AI in het onderwijs en het meester worden van de kunst van effectieve prompting, kun je terecht bij twee zeer informatieve bronnen.

De Kunst van Prompting

Dit document geeft inzicht in hoe je met behulp van doordachte prompts generatieve AI kunt inzetten om boeiende lessen te plannen, directe feedback te geven en creatief materiaal te genereren. De kern ligt in het leveren van duidelijke instructies aan het taalmodel waardoor AI de rol van een instructiecoach kan aannemen die leerkrachten ondersteunt bij het ontwerpen van lesplannen, het creëren van interactieve lezingen, het formuleren van duidelijke uitleg en het genereren van quizzen.

Je kan deze kopiëren en plakken, hier en daar wat aanpassen zodat je met de gratis versie aan de slag kunt gaan en je assistent promoveert tot lesplanner, expert in het maken van interactieve lezingen, geweldige uitlegger van moeilijke definities of concepten bombardeert of tot professionele quiz-master benoemt. Wie is hier eigenlijk nu de slimste mens? 🤓🫠

De 11 Stappen naar een topantwoord

Het tweede document gaat dieper in op de techniek van effectieve prompting in 11 stappen, beginnend met het definiëren van de rol die je van de AI verwacht (“Rollenspel”) tot het uiteindelijk controleren van feiten en cijfers (“Factcheck”). Dit stappenplan is essentieel om de AI effectief te gebruiken.

Ja, ook deze bovenstaande mindmap is trouwens een product van mijn eigen digitale co-teacher 😉

Als je beide documenten grondig doorneemt en op basis daarvan aan de slag gaat met grote taalmodellen zoals ChatGPT en Gemini dan ga je al heel ver komen. Je kan overwegen om meerdere gratis accounts aan te maken en deze telkens te voeden met aangepaste instructies. Hoe?

Hoe? Zo!

Log in op chatGPT voor deze stap 🤓

Linksonder klik je op je account en je gaat naar customize ChatGPT. Daar kan je aangepaste instructies opladen en bewaren.

Op die manier zet hij telkens die pet op bij het beantwoorden van je vragen (en heb je in se je eigen aangepaste chatbot gemaakt)

Bijvoorbeeld:

Probeer het uit, experimenteer en als het naar wens is vergeet het niet aan te zetten voor alle nieuwe chats. Het zal je veel tijd besparen in de toekomst 🤩