In dit hoofdstuk krijg je zicht op welke meerwaarde en mogelijkheden een digitaal bord biedt. Het digibord wordt hierbij vergeleken met een standaard schoolbord én het gebruik van projectie (beamers).
Daarnaast worden didactische voordelen en de meerwaarde in een wereld die meer en meer gedomineerd wordt door touch als een antwoord op de prangende vraag:
Het gebruik van een krijtbord (of stiftenbord) is sinds jaar en dag ‘de regel’ bij het aanbrengen van leerstof. Wanneer je een standaard bord vervangt (of nog beter, laat het krijtbord hangen en voeg een digibord toe aan je klas) door een digibord biedt dit volgende extra mogelijkheden:
In onderwijs betekende de komst van digiborden meteen ook een sterke uitbreiding van het gebruik van beamers, projectoren (of in een later stadium projectieschermen) in klassen. Een beginner zet het digibord dan ook vaak in als (relatief duur) projectiescherm. Bij goed gebruik biedt het digibord echter heel wat extra mogelijkheden.
Naarmate het vertrouwen groeit bij de digibordgebruiker komt de didactische meerwaarde meer en meer naar boven. Maak je geen zorgen, het duurt een tijdje om het gewoon te worden. Eens je ermee weg bent, groeien de mogelijkheden zienderogen!
Een digibord kan je best vergelijken met een gigantische tablet of smartphone. We kennen intussen het gebruiksgemak van touchtechnologie op deze toestellen. Wel, voor een digibord is dat niet (of weinig) anders. Onze leerlingen en de leerlingen van morgen groeien op in deze – letterlijk – tastbare leefwereld en dus is het een meerwaarde als je kan vertrekken vanuit hun leef- en interessewereld.
Vanuit een persoonlijk belang is het ook voor jezelf nuttig om vlot met deze toestellen te kunnen omgaan in deze steeds “digitalere” samenleving!
In een volgend hoofdstuk kijken we even verder naar wat een digibord nu juist is en nadien duiken we in het praktische gebruik ervan in je klas!